「2016/」は有田焼の歴史と技術を継承する、グローバルブランドです。
四世紀もの間受け継がれてきた、職人による技と、海外で活躍するデザイナーの感性を融合させ、これまでにない、
現代的な器のシリーズを開発しました。

 

1616年。
九州の北西部に位置する有田の山の中で偶然発見された陶石の欠片は、人々の知恵と努力によって美しい陶磁器に
姿を変え、400年もの間、世界中の人々を魅了してきました。
歴史や時代に翻弄されながらも、有田の人達は探求を繰り返し、色あせる事のないものづくりの精神は今日の有田
を支える人達に受け継がれています。

2016年。
400年という節目の年に、世界に散らばる16組の優れたデザイナーと共に、新たな陶磁器ブランド「2016/」が
誕生しました。

 

世界8カ国16組の多様な文化背景を持つデザイナー達が有田焼を再解釈し、有田の技術を結集して、世界の日常に
寄り添う新たなスタンダードを生み出しました。


 

-

2016/ makes contemporary porcelain using the specialist skills found in the pottery town of Arita, Japan.
Local artistry is combined with international design talent in the making of desirable, everyday porcelain products.
2016/ aims to revive interest in and bring commerce back to this remarkable craft region and its makers.

1616. Scattered fragments of pottery stone discovered by chance in the mountains of Arita in northwest Kyushu came to be
transformed by human intelligence and endeavour into outstandingly beautiful porcelain which hasgrown to mesmerise the
world in the intervening 400 years. Even whilst facing the vagaries of history and the tastes of the age, the spirit of Arita’s
people in their pursuit of crafting timeless ceramics has remained unflagging and has been inherited by the current generation
sustaining Arita today.

2016. A year destined to be a turning point in four centuries of Arita. 16 teams of prominent international designers have been
brought together from far and wide to give creation to the new porcelain brand of 2016/.

 

2016/ consists of two ranges; the Edition series handled by Creative Directors Teruhiro Yanagihara and Scholten&Baijings,
with 15 other teams putting together the Standard series. Coming from an array of cultural backgrounds, the designers have
re-interpreted classic Arita-ware, harnessing all the craft’s techniques to usher forth a new creative standard that
the world will embrace as part of everyday living.

 

-

Official website : www.2016arita.jp

Photo by Anneke Hymmen
Texts by Leon Povey